Executieve functies

beloningssysteem
PowerPoint – 1,1 MB 145 downloads
classgame
PowerPoint – 1,3 MB 125 downloads
  • Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.
  • Werkgeheugen: informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken.
  • Emotieregulatie: emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren.
  • Volgehouden aandacht: aandachtig blijven, ondanks afleiding.
  • Taakinitiatie: op tijd en efficiënt aan een taak beginnen.
  • Planning/prioritering: een plan maken en beslissen wat belangrijk is.
  • Organisatie: informatie en materialen ordenen.
  • Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
  • Doelgericht gedrag: doelen formuleren en realiseren zonder je te laten afschrikken.
  • Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
  • Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren.

Om tot leren te komen hebben we niet alleen een slim koppie nodig, ook de executieve functie zijn nodig om te ontwikkelen.

Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met ADHD, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder diagnose.

Het bewust aanleren van executieve functies werkt beter dan afwachten tot een kind dit vanzelf leert.

Het is prettig om duidelijke kleine doelen te stellen en voortgang te registreren.