ADSL
Activerende didactiek en samenwerkend leren is vooral bedoeld om de motivatie en betrokkenheid bij leerlingen te vergroten. Leerlingen verwerven kennis, werken aan vaardigheden en hun houding ontwikkelt zich door gebruik te maken van ADSL
In een goede voorbereiding op ADSL denk je in ieder geval aan de volgende punten:
- Inhoud van de les
- Doel van de les
- Samenstellen van groepen
Bij samenwerken is het wel belangrijk rekening te houden met GIPS:
Opdrachten voor de leerlingen voldoen aan de criteria van GIPS:
- Gelijkheid in aandeel - De opdracht moet zó zijn geformuleerd dat
iedereen een min of meer gelijk aandeel levert aan het eindresultaat en
dat zo mogelijk ook moet kunnen bewijzen. Dit kan gerealiseerd worden
door bijvoorbeeld de leerlingen ieder een rol/verantwoordelijkheid te
geven, zoals voorzitter, schrijver, tijdbewaker, groepsvragensteller, scout,
materiaalverantwoordelijke, et cetera. Het is dan wel belangrijk te letten
op de uitvoering van deze rol/verantwoordelijkheid en leerlingen indien
nodig hierop feedback te geven (voor iedere leerling is een eigen bijdrage
geformuleerd).
- Individuele verantwoordelijkheid - iedere leerling is individueel verantwoordelijk
voor het eindresultaat en daarop aanspreekbaar. Dit kan in een
opdracht verwoord worden, door te stellen dat aan het einde ervan door de
docent een groepslid wordt aangewezen om het resultaat te presenteren of
toe te lichten.
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid – de leerlingen hebben elkaar nodig
om het eindresultaat te realiseren en ze hebben er voordeel bij om samen
te werken.
- Simultane activiteit - in alle fasen van de opdracht zijn zoveel mogelijk
leerlingen actief en taakgericht bezig.
Bron: file:///C:/Users/WNK/Downloads/Zo%20motiveer%20je%20leerlingen%20-%20VTTA%202009.pdf
Voorbeeld in mijn les:
Leerlingen gaan een product bedenken en dat aan de man brengen. Zij starten dus eigenlijk hun eigen bedrijf op, waarbij ze gaan leren wat daar allemaal bij komt kijken. Zo starten ze met een stukje uitleg over de verschillende rollen van directie-leden, Ze onderzoeken wat het beste bij hen past, financieel directeur, productie directeur, algemeen directeur, verkoop directeur enz. Zo bepalen zij individueel welke rol ze straks gaan nemen. We brainstormen over wat er bij welke directeur thuishoort en waar welke verantwoordelijkheden liggen. Op deze manier vormen we groepjes waarbij iedere rol is vertegenwoordigd. De hele groep gaat aan het werk en denkt over alle onderdelen mee maar de eindverantwoordelijkheid ligt steeds bij de desbetreffende directeur.