GIP-model

Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen van de docent.

Bij het GIP-model gaat het voornamelijk om het vergroten van de zelfstandigheid bij leerlingen en het zelfvertrouwen te laten groeien. Denk daarbij aan: Voorspelbaarheid, omgaan met uitgestelde aandacht, systematisch contact en een goede planning, probleemoplossend vermogen, grip op eigen gedrag en samenwerken.

Waarom GIP?

Ik zet dit model in omdat ik zo de mogelijkheid creëer om verlengde instructie te geven, leerlingen op hun eigen niveau te laten werken, samen te laten werken en uitdaag om oplossingsgericht te denken. Het biedt veel structuur, daardoor is het voor iedereen duidelijk wat er van hem of haar wordt verwacht en  als de leerlingen hier eenmaal aan gewend zijn zorgt het voor weinig onderbrekingen tijdens de begeleidingsgesprekken.

Hoe?

Start van de les:

  • Doel bespreken en duidelijke instructie geven
  • Route aangeven
  • Afspraken: Geen vinger opsteken, geluidsniveau, zelf oplossingen bedenken, niet lopen.

Werken:

  • Leerlingen werken in groepjes of individueel (weten wat zij moeten doen)
  • Ik geef verlengde instructie aan diegene die dat nodig hebben
  • Ik werk steeds mijn route af, vragen worden opgeschreven en gesteld op het moment dat ik bij het groepje ben

Afsluiting:

  • Reflecteren op het werk, wat doe je de volgende keer weer? Wat niet?