Zelfregulatie

Hoe stimuleren we het zelfregulerend vermogen van leerlingen, zodat ze doelstelling bepalen, initiatief en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces? Hoe kunnen zij meer eigenaar worden van hun eigen leerproces?

Volgens John Hattie is hierbij het geven van de juiste feedback cruciaal. Door samen met leerlingen te evalueren, worden zij zich bewust van de beoordelingscriteria en leerdoelen en krijgen inzicht in hun leerstrategieën en wat nodig is om doelen te bereiken.

Feedback die gericht is op het proces zorgt voor meer gevoel van competentie dan feedback gericht op het eindresultaat, waarbij de leerling zichzelf vaak minder uitdagende doelen stelt.

 

Voor Tijdens Na
Wat is het doel? Lukt het goed op deze manier? Heb ik alles op de juiste manier gedaan?
Wat weet ik al? Begrijp ik het goed? Wat ga ik de volgende keer hetzelfde of anders doen?
Hoe ga ik het doen? Kan ik het anders doen? Wat vond ik ervan?
Wat vind ik ervan? Heb ik nog genoeg tijd? Heb ik het doel behaald?
Gaat het mij lukken? Wat vind ik lastig? Ben ik tevreden?
Wanneer ben ik tevreden?
Opdracht om je eigen doelen te bepalen in leren en in je klas (2)
Word – 159,3 KB 163 downloads