
Aan ieder eind van een periode hebben we een reflectie gesprek met onze mentorleerlingen. Ik zoek voor iedere leerling een ingang om het gesprek makkeijk op gang te laten komen. Dat maakt het ook voor mezelf leuker, omdat niet 1 gesprek op dezelfde manier verloopt. Natuurlijk zijn alle leerlingen anders maar ik vind het ook fijn om het in een andere vorm te gieten. Zo heb ik een verzameling gemaakt van de verschillende mogelijkheden. Ik ben mentor van een brugklas en ik wil hen graag spelenderwijs leren reflecteren, er zit dus veel spelelement in.
Vandaag had ik een eerste mentorgesprek met een meisje, zij heeft aangegeven dit heel spannend te vinden. Ik heb haar uitgenodigd door al vooraf de te bespreken punten door te geven. We willen het graag hebben over persoonlijke kwaliteiten, waar zij blij van wordt en hoe ik haar kan helpen, geen beoordeling maar wel met als opbrengst doelen te stellen voor de volgende periode.
Ze komt met rode koontjes het lokaal binnen, begroet me vriendelijk en ik open het gesprek door me hardop af te vragen waarom dat ze het toch zo spannend vindt, wat heb ik dan gedaan waardoor je dit zo ervaart? Ze lacht daar om en zegt dat ze mij niet eng vindt en geen moeite heeft om met mij in gesprek te gaan maar het altijd spannend vindt als ze beoordeeld wordt. Meteen zegt ze 'dat hoef ik dus niet want je hebt al gezegd dat het niet gaat over beoordelen'.
Ik heb 2 dobbelstenen meegebracht, de ene met foto's en gespreksonderwerpen, de andere met verrassende vragen. Ze kiest voor de eerste en begint met dobbelen. Hij valt op sport. Ze vertelt me dat ze aan karate doet, al vanaf haar 5e jaar en nu ook al 2 jaar yoga doet. Ze zegt dat die combinatie misschien een beetje gek lijkt maar dat het juist heel goed bij elkaar past, het gaat namelijk over controle over jezelf en rust vinden. Als we weer dobbelen komt de dobbelsteen op 'vrienden' , dan vertelt ze dat ze de eerste dag al een meisje heeft ontmoet waar ze vriendinnen mee is geworden, ze vindt het heel leuk dat dit meisje serieus is als het nodig is maar ook heel grappig kan zijn en ze samen veel lol hebben. Als de dobbelsteen op 'toekomst' rolt, vertelt ze dat ze later heel graag een koe wil hebben. We moeten hier wel een beetje om lachen maar ze vertelt dan dat ze heel graag boerin wil worden. Steeds meer verbaast dit meisje me, niets is standaard aan haar, geen naprater of meeloper! Zo praten we nog even door.
Aan het einde van het gesprek zegt ze; 'snap je nou waarom karate en yoga zo bij mij passen en wat ik daarvan leer? Ik wil mijn eigen keuzes maken en leren om fouten te mogen maken, daarvoor zoek ik controle en rust.'
Wauw en dit meisje is pas 12 jaar oud!
Reactie plaatsen
Reacties